ویژگی های یک سرمایه گذار خوب

یک سرمایه گذاری درست و اصولی باید جنبه های مختلفی را مد نظر قرار داده تا بتواند اهداف سرمایه گذار را تامین کند

  • ایمن بودن

به نظر نگارنده مهم ترین ویژگی یک سرمایه گذاری خوب حفظ اصل سرمایه و یا به اصطلاح ایمن بودن آن است. البته برخی از انواع سرمایه گذاری ها به امید کسب سود و بازدهی بالا این جنبه از سرمایه گذاری را در نظر نمی گیرند که با توجه به شرایط منحصر بفرد هر سرمایه گذار می تواند دارای توجیه باشد و یا نباشد.

  • - نقدشوندگی

همانگونه که قبلا نیز بیان شد زمان و میزان تبدیل شده سرمایه به پول بر اساس قیمت پیش بینی شده از عوامل مهم هر سرمایه گذاری است. زیرا استراتژی خروج از هر سرمایه گذاری از مهم ترین ویژگی های یک سرمایه گذاری خوب است.

البته باید در نظر گرفت هر بازار با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایب ذاتی خود عموما دارای قواعدی تعریف شده در زمینه نقدشوندگی دارد که با اطلاع از آن و ایجاد تناسب وهماهنگی با اهداف اصلی سرمایه گذاری و ویژگی های سرمایه گذار می توان از مزایای آن بهره مند شد و نیز از مشکلات آن پرهیز نمود.

  • درآمد پایدار

در برخی از انواع سرمایه گذاری درآمدی پایدار و احیانا مستمر می توان ایجاد کرد. بعنوان مثال اجاره یک مغازه . این یک مزیت بزرگی برای یک سرمایه گذاری خوب می باشد چرا که ضمن بهره مندی از منافع پایدار آن امکان سرمایه گذاری مجدد ( مرکب) را نیز فراهم می کند.

  • رشد سرمایه

در اغلب سرمایه گذاری ها رشد سرمایه هدف اصلی سرمایه گذاری می باشد. البته گاهی حفاظت از اصل سرمایه و یا ایجاد درآمد های پایدار می تواند هدفی با اولویت بالاتر باشد.

  • پیامدهای مالیاتی

اصولا هرگونه کسب درآمدی پیامدهای مالیاتی در پی دارد و باید مبالغ تعیین شده به عنوان مالیات پرداخت شود. اما برخی از بازارهای سرمایه گذای ازجمله بازار سرمایه ( بورس) اصطلاحا از پرداخت مالیات معاف هستند. این ویژگی در کنار سایر ویژگی ها گاهی برای برخی از سرمایه گذاران جالب توجه می باشد.

  •  حفاظت از تورم ( حفظ قدرت خرید)

اصولا یکی از ابتدایی ترین اهداف سرمایه همان حفظ اصل سرمایه است و در جوامعی که نرخ تورم زیادی دارند ارزش امروز و فردای سرمایه متفاوت می باشد بنابر این حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم و یا میزان افزایش آم حداقل به میزان تورم از مبانی یک سرمایه گذاری خوب است.